A A A

zdalne nauczanie 19-22.10.2020

 

 

Drodzy Rodzice, Kochane Krasnale!

 

W tym tygodniu poznajemy warzywa, porozmawiamy także o potrzebie zdrowego odżywiania, a szczególnie o konieczności jedzenia warzyw i owoców (poznaliśmy je w ubiegłym tygodniu). Te produkty są niezmiernie ważne dla naszego zdrowia, zawierają bowiem witaminy, a te chronią nas przed bakteriami i groźnymi wirusami.

 

1.      „Gdzie rosną warzywa?” – jeśli macie ogródek warzywny to proponuję udać się do niego wraz z dzieckiem. Pokażcie dziecku i porozmawiajcie z nim na temat: gdzie rosną warzywa, jak się nazywają, jakiego są koloru, jaki mają kształt, jaka część warzywa jest jadalna.

Na przykład: marchewka – jest pomarańczowa – długa – ma jadalny korzeń; ziemniaki – są koloru brązowego – okrągłe – jadalna część wykopywana jest z ziemi; pietruszka – jest biała – długa – posiada jadalną zieloną natkę i korzeń; burak – jest czerwony – okrągły – posiada jadalny korzeń, itp..

 

2.      „Dlaczego jemy warzywa?” – warzywa zawierają dużą ilość witamin, zwłaszcza witaminę C, która pomaga nam w walce z różnymi zarazkami, bakteriami oraz wzmacnia naszą odporność.

Przeczytajcie również dziecku rymowankę:

 

„Warzywa jedz od dziś”

 

Chcesz być zwinny jak wiewiórka?

Chcesz być szybki jak zajączek?

Chcesz być silny tak jak miś?

Więc warzywa jedz od dziś!

 

3.      „Jarzynowa kanapka” zabawa dydaktyczna

Pokrójcie z dzieckiem wybrane warzywa na plastry. Pokażcie dziecku ich przekroje- podłużny i poprzeczny. Niech dzieci je wąchają i spróbują określić swoje odczucia – czy jest to zapach przyjemny, czy nie, np. słodki, ostry. Niech spróbują nazwać wybrane warzywo. Na koniec niech same wybiorą te warzywa, które położą na kanapce i zjedzą.

 

4.      O kim mowa? – rozwiążcie zagadkę.

„Chociaż z wyglądu jest raczej brzydki.
Powstają z niego złociste frytki”. (ziemniak)

 

       Posłuchajcie opowiadania pt.: „Krótka bajka o ziemniaku”

Dawno temu dobry król przywiózł z dalekiej wyprawy pewną roślinę, o której mówiono, że jest pożyteczna. Kazał posadzić ją w przypałacowym ogrodzie i niecierpliwie czekał, co z tego wyrośnie. Po jakimś czasie pojawiły się badyle. Zakwitły, ale kwiatki nie były zbyt ładne. Zielone owocki również nie były smaczne. Zagniewany król kazał roślinę wyrwać z korzeniami i spalić.

Dworzanie rozkaz wykonali. Gdy ognisko się dopalało, któryś ciekawy, rozgarnął popiół, aby sprawdzić, co tak ładnie pachnie. Upieczone w żarze ogniska ziemniaki nie tylko ładnie pachniały, ale też były bardzo smaczne. I tak zaczęła się wielka kariera ziemniaka, potocznie zwanego kartoflem. 

Odpowiedzcie również na pytania:

·       O kim jest mowa w opowiadaniu?

·       Jaka była inna nazwa ziemniaka?

 

„Pieczątki z ziemniaka” – rodzice wspólnie z dzieckiem wycinają dowolny kształt na połówce ziemniaka np.: trójkąt, koło, serce, gwiazdka itp.  Powstałą pieczątkę dziecko moczy w farbie i odbija na kartce papieru.

 

(źródło: internet)

Po wykonaniu pracy niech dziecko pokaże gdzie jest np. pieczątka w kształcie serca, gwiazdki, itd. Następnie  nakryjcie wykonane stempelki  np. chustką  i  wyciągnijcie dowolny stempel i pokażcie dziecku. Zadaniem dziecka będzie   wskazanie gdzie jest odciśnięty na kartce  wybrany kształt.

 

5.      „Utrwalamy kolory” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenia w rozpoznawaniu kolorów: czerwonego, żółtego, niebieskiego..

Do naszej zabawy przygotujcie duże i małe koła w kolorze: czerwonym, żółtym i niebieskim, oraz kilka klocków również w tych samych kolorach oraz dwie drewniane lub metalowe łyżki.

 - Rozłóżcie koła na dywanie, następnie rodzic podnosi po jednym z każdego koloru, a dziecko określa jakiego koloru jest dane koło.

- Rodzic rozkłada duże koła w różnych miejscach pokoju. Na hasło: „szukaj koła w takim samym kolorze” dajemy dziecku do ręki  małe koło. Zadaniem dziecka jest odnaleźć duże koło i położyć obok niego małe koło.

- Ponownie rozłóżcie kółka na dywan. Na drewnianych łyżkach rodzic wystukuje dowolny rytm a dziecko poruszać się po dywanie wg usłyszanego rytmu. Gdy rodzic przestaje grać wymienia dowolny kolor a dziecko ma za zadanie odszukać koło w danym kolorze i podnieść je do góry.

- Pokażcie dziecku  jedno z kół (czerwone, żółte, niebieskie). Dziecko ma określić jego kolor, a następnie wskazać klocek  w tym kolorze.

 

6.      Jeżeli macie taką możliwość to wybierzcie się z dzieckiem na spacer do parku lub do lasu, poobserwujcie drzewa, liście, niech dzieci określą w jakim one są kolorze.

 

7.      „Głowa, ramiona, kolana, pięty” -  zabawa a właściwie gimnastyka dla całej rodziny, utrwalająca  nazwy części ciała

 

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE.

 

8.      Pobawmy się również w naśladowanie gry na instrumentach, których nie ma – zabawa „Jestem muzykantem konszabelantem”  

 

https://www.youtube.com/watch?v=OjEBmxSmNLs

 

Prowadząca śpiewa pierwszy wers piosenki, dzieci odpowiadają jej drugim. Podczas śpiewania refrenu wszyscy naśladują grę na danym instrumencie.