A A A

zdalne nauczanie 26-30.10.2020

 

Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki!

 

Witam Was serdecznie i zapraszam  do pracy. W  tym tygodniu dowiemy się jak żyją zwierzęta w jesiennym lesie.

        1.      „W lesie” – posłuchajcie  wiersza I. Salach , zwróćcie    uwagę na zwierzęta, które można spotkać w lesie.

 

 

 

Pojedziemy do lasu   na miłą wycieczkę,

może zobaczymy sarnę  albo wiewióreczkę?

 

A może zajączek na drogę wyskoczy!

Siądziemy cichutko, żeby go nie spłoszyć.

 

Obejrzymy w lesie te cuda i dziwy,

do przedszkola zaś wrócimy ogromnie szczęśliwi.

 

 

A teraz powiedzcie:

 

- Gdzie pójdą dzieci?

- Kogo mogą zobaczyć w lesie?

- Dlaczego dzieci wrócą do przedszkola szczęśliwe?

 

 

      2.      „Zwierzęta leśne” – oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI&feature=emb_title

 

- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

- Które zwierzątko podoba Ci się najbardziej?

- Opisz jego wygląd.

- Zwróćcie uwagę na zasady zachowania się w lesie.

 

      3.      „Szumi las” – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym.

 

Dziecko stoi i z rękami uniesionymi kołysze się niczym drzewo na silnym wietrze, wymawiając równocześnie głoskę „sz, sz, sz”. Na umówiony sygnał rodzica, zatrzymuje się i powtarza za rodzicem: 

 

„Szumi las, szumi las, wymień zwierzę, które znasz”.

Po tych słowach dziecko wymienia nazwy zapamiętanych zwierząt leśnych.

     

       4.      „W lesie” – zabawa z elementem dramy.

 

 

Dziecko spaceruje po pokoju – lesie rozglądając się dookoła  przy śpiewie  ptaków 

 

 „Odgłosy natury. Ptaki :   https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU 

 

Gdy milknie śpiew ptaków, dziecko zatrzymuje się, wskazuje w kierunku rodzica wołając: Ooooo! (z zaciekawieniem). Rodzic pokazuje obrazki na których są zwierzęta  leśne np.:  sarna, wiewiórka, zajączek.

 

Na widok obrazka:

- sarny – dziecko spaceruje spokojnie po pokoju – lesie ( dodatkowo może mówić tup, tup, tup)

- wiewiórki – dziecko skacze obunóż ( dodatkowo może mówić hop, hop, hop )

- zajączek – dziecko skacze jak zajączek  ( dodatkowo może mówić kic, kic, kic ).

Naśladowanie tych zwierząt rodzic przeplata nagraniem śpiewu ptaków.

 

    

 

 


5.      „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?” – rozmowa z wykorzystaniem albumów przyrodniczych, książek o zwierzętach lub ilustracji zamieszczonych w internecie (mysz, wiewiórka, niedźwiedź, jeż, borsuk, bocian, jaskółka, gil, zięba, dzięcioł, wróbel).      

 

https://www.youtube.com/watch?v=VRFkJsdTp6A

 

Tak jak ludzie przygotowują się do zimy, zakładając ciepłe ubrania i buty, tak również zwierzęta mają swoje sposoby, aby przygotować się do zimy. Niektóre z nich zbierają pokarm na zimę, tak jak mysz zbiera ziarna, a wiewiórka – orzechy. Są równie i takie, które  nie są w stanie przetrwać zimy, gdyż temperatura jest zbyt niska i dlatego zwierzęta te zapadają w sen zimowy. Należą do nich: niedźwiedź, jeż, borsuk. Ptaki, które nie lubią zimna, już na początku jesieni lecą do ciepłych krajów (bocian, jaskółka). Wiosną wrócą do Polski. Są również ptaki, które przylatują do Polski na zimę (gil, zięba). Niektóre ptaki pozostają w naszym kraju (dzięcioł, wróbel). Potrzebują one pomocy ludzi, aby miały co jeść.

 

             6.      Jeż” – praca plastyczno – techniczna.

 

Zagadkę:

 

 

Idę sobie leśną drogą,

czasem gniewnie tupnę nogą.

kolce mam i wzdłuż i wszerz!

kto ja jestem? To ja….

 

 

Jak wygląda jeż, czy wiesz?

 

żródło:  faunaflora.com.pl)

 

Proszę jeśli to możliwe wydrukować  poniższy szablon jeża na białej kartce.

Następnie dziecko przy pomocy rodzica tnie kolorowe kartki papieru najpierw na paski, później na mniejsze kawałki, będą to igiełki jeża. Następnie smaruje szablon jeża klejem i układa na kleju kawałki papieru, przyciskając je dłońmi.

 

7.       „Wiewiórka robi zapasy” – przeliczanie elementów

 

 

Przygotujcie  do tej zabawy 3 orzechy, 2 szyszki (lub klocki) oraz szalik. 

 

Wiewiórka Klementyna przygotowuje się do zimy. Zbiera orzechy, które wyrosły na leszczynie. W poniedziałek zerwała z leszczyny 2 orzechy i zaniosła je do dziupli (dziupla utworzona z szala, w jej środku umieszczamy 2 orzechy). We wtorek znalazła 1 orzecha (dokładamy orzech do dziupli). Ile orzeszków zebrała wiewiórka? (Dziecko przelicza orzechy w dziupli). W środę Klementyna przyniosła do dziupli 1 szyszkę (umieszczamy ją w środku dziupli), a w czwartek przyniosła jeszcze 1 szyszkę (tę również umieszczamy w dziupli). Ile szyszek ma wiewiórka? (Dziecko liczy szyszki). Klementyna spojrzała na swoje zapasy i powiedziała: - Nie martwię się, że nadchodzi zima. Kiedy śnieg przykryje ziemie, będę miała co jeść.

 

8.      Zapraszam do zabawy przy piosence „Wiewióreczka mała”

 

https://www.youtube.com/watch?v=tAP8Ll0AIaQ

 

Zaproście do zabawy rodziców albo rodzeństwo i bawcie się wspólnie przy dźwiękach piosenki.

Podczas refrenu dziecko swobodnie podskakuje po pokoju, a w czasie zwrotki w parach tańczycie według własnego pomysłu.

 

 9.      Ćwiczenia oddechowe – dmuchaj przez słomkę na wodę, ryż lub kawałki papieru.

 

 10.      Ćwiczenia palców:

 

Nożyczki – dziecko rusza jednocześnie palcami: wskazującym i dużym

Nóż – dziecko tnie powietrze dwoma złożonymi palcami

Łyżka – dziecko naśladuje nabieranie wody

Grabie – zgina wszystkie  palce i „drapie powietrze”

Młotek – uderza pięścią w pięść