A A A

zdalne nauczanie 26-30.10.2020

 

 

Drodzy Rodzice, Kochane „Kotki".

 

W tym tygodniu porozmawiamy na temat „Co z czego otrzymujemy”.

 

 

1.      Czy wiesz jak powstaje chleb? Jakie produkty są potrzebne, aby zrobić chleb? Jakie czynności należy wykonać aby upiec chleb?  Posłuchaj opowiadania  E.  Stadtmüller  „Pieczemy chleb”  

 

Byłam na urodzinach Basi – opowiadała mama – i próbowałam chleba, który ona sama upiekła. Mówię wam, czegoś tak pysznego dawno nie jadłam. Wzięłam przepis, kupiłam składniki i…zamierzam uruchomić domową piekarnię.

- Mogę piec z tobą? – zapytał natychmiast Olek.

- I ja też, i ja też  - prosiła Ada.

- Proszę bardzo – uśmiechnęła się mama i wypakowała z siatki kilogram mąki oraz kilka małych torebeczek z różnego rodzaju ziarenkami.

- A czemu ta mąka jest taka ciemna? – zainteresował się Olek.

- Bo upieczemy chlebek razowy – wyjaśniła mama. – Bielutka mąka, jaką zazwyczaj kupujemy w sklepie, powstaje z ziarenek starannie oczyszczonych z ich naturalnej ciemnej otoczki. Wygląda ładnie, ale nie jest taka zdrowa jak ta ciemna, którą wam dziś przyniosłam.

- A te ziarenka, to skąd one się biorą? – chciała wiedzieć Ada.

- Nie wiesz? – wykrzyknął Olek. – Ze zboża, które rośnie na polu.

Mama posadziła sobie Adę na kolanach, kliknęła kilka razy w klawiaturę swego laptopa i po chwili na ekranie pojawiły się różne kłosy.

- O, zobacz, ten najgrubszy to kłos pszenicy, a ten z długimi wąsami – to żyto. Bułeczki, które jadłaś na śniadanie, były upieczone z mąki pszennej, a my za chwilę będziemy robić ciasto z mąki żytniej. Te ziarenka, które widzisz, trzeba wytrzepać z kłosów – czyli wymłócić, a potem zmielić na mąkę.

- A to co? – zmarszczył brwi Olek, przyglądając się nieufnie szarej mazi zamkniętej w słoiku.

- Ciocia dała mi trochę zakwasu, czyli gotowego chlebowego ciasta – wyjaśniła mama. – Kiedy dodamy tę odrobinę do naszego chlebka, to zobaczycie, jak nam ładnie wyrośnie. Teraz wyłożymy zakwas na miseczkę, dodamy trochę wody z mąką i pozwolimy mu odpocząć.

- Odpocząć? Przecież on jeszcze nic nie zrobił – oburzył się Olek.

- Chwila cierpliwości, a zobaczycie, jak pracuje – szepnęła tajemniczo mama.

 Faktycznie, po jakimś czasie w misce rozpoczął się ruch. Bul, bul – ciasto napęczniało i zaczęło wypuszczać malutkie bąbelki.

Olek i Ada gotowi byli czuwać przy nim całą noc, niestety ten pomysł zupełnie nie spodobał się tacie. - Chlebek będzie sobie rósł, a wy pójdziecie spać, żebyście też urośli – oświadczył.

Rano mama wsypała do zakwasu resztę mąki, posoliła ciasto, przykryła czystą ściereczką i…trzeba było jechać do przedszkola.

- Czy ten chlebek już się nareszcie wyspał? – zapytał Olek, gdy wrócili do domu.

- Mam nadzieję – uśmiechnęła się mama i napełniła ciastek dwie duże foremki.

- Teraz posypiemy nasze dzieło kminkiem i czarnuszką – oświadczyła zadowolona i wsadziła chlebek do rozgrzanego piekarnika.

Pół godziny później po całym mieszkaniu rozszedł się smakowity zapach. Mama podkręciła temperaturę, aby uzyskać dobrze wypieczoną, chrupiącą skórkę.

Gdy chlebek wylądował wreszcie na stole, prezentował się wspaniale. Niestety nikt nie mógł się do niego dobrać, bo był za gorący.

- No i jak wam smakował? – dopytywała się następnego dnia ciocia Basia.

- Był bardzo dobry – stwierdził Olek – ale ja to chyba nie ma do niego cierpliwości.

 

Pytania do opowiadania:

- Co chciała zrobić mama?

- Co kupiła mama, aby zrobić chleb?

- Jakie czynności musiała wykonać, aby upiec chleb?

- Gdzie wasi rodzice kupują chleb?

- Co jeszcze oprócz chleba można kupić w piekarni?

- Jak nazywa się osoba, która wypieka chleb?

- O co chcielibyście zapytać piekarza?

 

2.      Zachęcam do obejrzenia filmiku edukacyjnego „jak powstaje chleb” :

 

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

 

 

3.  Zabawy matematyczne z wykorzystaniem klocków, nakrętek z butelek lub darów jesieni oraz  czterech  talerze (mały- podstawek do filiżanki, deserowy , głęboki, płytki)

 

 

Wykonujemy polecenia zadawane przez rodziców np.

 

- na płytkim talerzu umieść jeden ……(np.: klocek, nakrętkę, …)

- na głębokim talerzu połóż cztery ……..

- na deserowym talerzu umieść dwa …….

- na małym talerzu połóż trzy chałki

- gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej…itd.

 

4.      Zachęcam was do zabawy dydaktycznej - „Co do czego pasuje?” – rodzic prezentuje obrazki związane z produktami uzyskiwanymi w gospodarstwie rolnym, np. kłosy zboża – pieczywo, krowa - mleko, owca - wełna, kura - jajko, pszczoła - miód, w dowolnej kolejności. Dzieci nazywają przedstawione obrazki. Następnie próbują  dobrać obrazki w sensowne pary i próbują powiedzieć, dlaczego do siebie pasują.

 

 

5.  Bawimy się w piekarza – dzieci wspólnie z dorosłym domownikiem mogą upiec cos dla pozostałych członków rodziny. Wspólne  wyrabianie ciast może być nie tylko świetną zabawą ale również doskonałym ćwiczeniem dla poprawieniem sprawności manualnej rąk.

 

 

 „Pieczemy coś słodkiego ”. Dzieci myją ręce , jeśli mają w domu to zakładają fartuszki i wspólnie z rodzicami pieką ulubione ciasto lub ciasteczka.

 

 

6.    Zabawa rytmiczno-muzyczna „Blaszana muzyka” . naczynia znajdujące się w domu  i inne przedmioty wydają różne dźwięki.  Wybieramy kilka naczyń, dzieci prowadzą badawcze, uderzają z różną siłą, w różnym tempie, słuchają i dostrzegają różnice w wysokości dźwięków. Rodzic zachęca by dziecko tworzyło własną muzykę, wykorzystując przedmioty codziennego użytku.

 

 

7.      Zaśpiewajcie waszym rodzicom, na pamięć już wam znaną, piosenkę „Pogodowe ciasto”.

 


Siedzi pogoda i lepi ciasto. Zgniata w paluszkach mąkę i masło.
Kręci wałeczki z kawałków ciasta, a później patrzy, co z niej wyrasta.

 

 

Ref: Gnieć, gnieć, wałkuj, wałkuj. Pogodowe ciasto lepimy po kawałku x2

 

 

Pierwsze zjawiły się chmury, lecz miały kolor ponury.
Więc rozpętał się burza, na szczęście była nieduża.

 

Ref: Gnieć…

 

Śnieg zaczął sypać leciutko. Zasypał dom krasnoludkom.
A mróz gagatek niemały zamroził w lesie staw cały.

 

Ref: Gnieć…

 

Mgła ziemię pokryła całą, że aż zrobiło się biało.
Wiatr zaczął dmuchać wytrwale i mgłę przegonił gdzieś dalej.

 

Ref: Gnieć…

 

Wtem grad się zjawił niemiły, lecz nie miał zbyt dużo siły.
W deszczyk zamienił się drobny, do gradu już niepodobny.

 

Ref: Gnieć…

 

Słońce zza chmury wyjrzało, promienie wkoło rozsiało.

Kiedy się tęcza zjawiła, pogoda ciasto skończyła.

 

 

8.  Zabawa dydaktyczna „Co znajduje się w pojemniku?” – rodzic wkłada kawałki wełnianych ubrań oraz włóczkę do pojemnika  z otworem na dłoń dziecka. Dziecko dotyka znajdujących się w środku przedmiotów.

Rodzic zadaje pytania:

- Czy to, co jest w środku, jest miłe?

- Czy wiecie, co znajduje się w środku?

- Następnie rodzic podnosi pokrywę i pokazuje dziecku to co jest w środku.

 

 

9.   Rozmowa kierowana skąd się bierze wełna? Rodzic prezentuje dziecku ilustracje zwierząt oraz produktów otrzymywanych dzięki ich hodowli, tj. krowa – mleko,  kura – jajko,

     owca – wełna.

 

 

 

10. Kiedy już będziecie mieli potrzebę ruchu zapraszam na małą gimnastykę:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

 

 

11. Propozycje prac plastycznych, które można wykorzystać do zabaw z dziećmi:

 

 

„Owieczka”

 

Materiały:

- rysunek owieczki wycięty z kartki z bloku technicznego

- kawałek kartki z bloku naciętej do połowy (podstawy dla owieczki)

- biała włóczka pocięta na kawałki

- klej

- nożyczki

 

Dziecko dostaje rysunek owieczki wycięty przez rodzica. Jego zadaniem jest przyklejenie do tułowia zwierzęcia  kawałków białej włóczki, dorysowanie oczu i buzi, a następnie osadzenie go na złożonym na pół i naciętym kawałku kartki z bloku technicznego.

 

 

„Wiatrak”

 

Materiały:

- rolka po papierze toaletowym

- wycięte z bloku technicznego śmigła i przymontowane do rolki po papierze toaletowym

- kredki

- wycięte z kolorowego papieru dwa kwadraty i jeden prostokąt

- klej „na gorąco” i klej biurowy

 

 

Dziecko koloruje kredkami rolkę po papierze toaletowym oraz śmigła wycięte przez rodzica. Następnie rodzic używają kleju „na gorąco” montuje śmigło do wiatraka, zaś dziecko przykleja prostokąt jako drzwi i kwadraty jako okna.

 

 

Dodatkowa propozycja zabaw oraz innych pomysłów – kart pracy, będzie dostarczona codziennym mailem do Was.